31 Ocak 2012 Salı

Bunları Fişe Takabilirsiniz

Son zamanlarda otomotiv sektörünün ilgisinin yoğunlaştığı elektrikli otomobillere bir önceki yazımda değinmiştim. Bu yazımda ise dünya üzerinde seri üretimi yapılan elektrikli otomobiller hakkında genel bir araştırma yapıp, edindiğim bilgileri sizlerle paylaşmak istedim. Elektrikli olmalarına rağmen tüm araçlar listemde yer almadı, bunun sebebi aracın hakkında yeterli bilgi bulunmaması ya da henüz geliştirme aşamasında olmasıdır. Yeni bilgiler edindikçe bu konuyu güncelleyeceğim, gerekirse ikinci kez aynı konuyu açarak yeni araçlar hakkındaki bilgileri sizlerle paylaşacağım.

Elektrikli otomobil üretme fikri çok yeni bir fikir değildir aslında. 1700lü yıllarda icat edilen otomobilin ardından 1800lü yıllarda otomobilin elektrikle çalıştırabileceği fikri gündeme gelmiştir.  1900lü yılların başında ise Ferdinand Porsche; istenildiğinde benzinle, istenildiğinde de elektrik motoruyla hareket eden bir araç geliştirmiştir. Bu konudaki en önemli adım, Kaliforniya’da kabul edilen sıfır emisyonlu araç yasası sonucunda GM tarafından atılmıştır, ancak üretilen elektrikli araçlar (GM EV1) yasanın kaldırılması ile geri toplanmıştır. Toyota RAV4 EV’da o dönemlerde piyasaya çıkan elektrikli araçlardandır.

Son zamanlarda tekrar gündeme gelen elektrikli araçlar konusunda ilk büyük adımı attığını düşündüğüm firma Tesla olduğu için, incelemeye bu firmanın elektrikli otomobiliyle başlamak istiyorum. Hemen sonrasında ise belki de ismini en çok duyduğumuz elektrikli araç olan Fluence ZE, ardından kardeşi Nissan Leaf yer alıyor. Otomobilleri daha yakından tanımanız adına onların fotoğraflarını ve bazı vidyolarını sizler için ekliyorum. Kıyaslamanızın daha kolay olması için teknik özellikleri, yazımın sonlarına doğru ekleyeceğim bir tabloda vereceğim.

Araçlar için her ne kadar "sıfır emisyon" ifadesi kullanılsa da, elektrik üretimini göze aldığımızda bu araçlar sıfır emisyon değerine sahip değillerdir. Örneğin Fluence ZE ~60gr/km karbondioksit salınımı yapmaktadır. Eğer araçları tamamen yenilenebilir enerji kaynaklarından sağladığımız enerji ile şarj etme imkanımız olursa o zaman sıfır emisyonlu sayılabilirler.

Şunları da ifade etmek istiyorum, araçların menzillerini belirlemekte gerçekten büyük sıkıntı yaşadım. Sebebi ise bir sürü farklı standart belirlenmiş olması. Yani aracın Avrupa'daki, Japonya'daki ya da Amerika'daki menzil değerleri birbirlerinden farklı olabiliyor. En doğru bilgi için hepsinin aynı standartta olmasına gayret ettin, hatam varsa şimdiden affınızı rica ediyorum. Tüketim (Wh/km) değerleri için de benzer durum söz konusu olduğu için bu değeri kendim "toplam pil kapasitesi/ menzil" şeklinde yeniden hesapladım. Fluence ZE haricindeki araçların tahmini satış fiyatlarını hesaplarken yurt dışındaki net satış bedelinden faydalandım, bu fiyatlar kesin fiyatları değildir. Fluence ZE için ise fiyatları Renault firmasının sayfasından edindim.

Tesla Roadster

Bu araç, birçok özelliği ile ön planda olan bir araç bence. İlk elektrikli spor otomobil… Hala en uzun menzile sahip elektrikli otomobil, hatta en güçlüleri de o… Bu aracı test etmeyi çok isterim, umarım bir gün böyle bir fırsatım olur. Ülkemizde bir elin parmaklarının sayısını geçmese de bu araçtan mevcut, zamanında satın alan ve reklamını yapanlar olmuştu hatırlarsanız. Birkaç galeride de bu araçtan olduğunu biliyorum, ilanı kaldırmış olduklarına göre otomobili satmış olsalar gerek...



Renault Fluence ZE

Fluence ZE, Bursa’daki Renault fabrikasında üretiliyor olması sebebiyle bizler için önemli… Elektrikli olmayan modelleri ile belirgin farklılıklara sahip olan bu araç, belki de yollarda en çok göreceğimiz elektrikli araç olacak... En kapsamlı servis ağına sahip olacağını düşündüğüm bu araç, pil değişim istasyonları ile de diğerlerinden bir adım daha önce bulunuyor. Aracı satın almak ya da kiralamak size kalmış, ancak her iki durumda da pillerinizi kiralamak zorundasınız. Yanlış bilmiyorsam kamuya satışı başlanan bu aracı bir aile sedanı olarak yollarda görmemiz çok zaman almayacaktır. Yaptığım ufak bir araştırma neticesinde Fluence ZE'yi test etme imkanımız olduğunu öğrendim, ilk fırsatta bu imkandan yararlanmak istiyorum.



Pek yakında yollarda göreceğimiz Renault Fluence ZE

Fluence ZE "Konsept". Sizce de daha şık değil mi?

Nissan Leaf

Yurt dışında satışına başlanan Leaf’in Türkiye’ye ne zaman geleceği konusunda bir bilgiye ulaşamadım. Renault-Nissan ortaklığıyla geliştirilen bu araç, Renault'dan farklı olarak pilleri kiralama yoluna gitmemiş. Bence en şık elektrikli araç, şu anda elektrikli araç alacak olsam kesinlikle bunu tercih ederdim.





Chevrolet Volt, Opel Ampera

GM bünyesindeki bu iki markanın adıyla satışa sunulan bu araç, diğer elektrikli araçlardan farklı olarak içten yanmalı bir gaz türbinine sahip; böylece uzun seyahatler sırasında şarj istasyonlarına bağlı kalmaksızın çalışabiliyor. Temelde seri hibrit sınıfına giren bu araç, istenildiğinde tamamen elektrikli olarak çalıştırılabilmesi yönüyle diğer hibritlerden ayrılıyor. Yurt dışında satışına başlanan bu aracın 2012 yılı içerisinde ülkemizde satışının yapılmasını umuyorum. Araçta olumsuz olarak gözüme çarpan şey aracın arka tarafının 2 kişilik olması. 3. yolcunun yerinde piller oturuyor :)




Toyota Plug-In Prius

Hepinizin bildiği gibi Prius modeli aslında Toyota firmasının hibrit bir aracı ve şu anda ülkemizde satışı yapılmakta… Ancak Plug-In Prius’u ülkemizdeki Prius’tan ayıran özellik, isminden de anlaşılacağı gibi aracın fişe takılarak şarj edilebilmesidir. Pil kapasitesi artırılmış olan bu araç istenildiğinde yaklaşık 24 km mesafeyi tamamen elektrikle kat edebiliyor, sonrasında şarj edip etmemek tamamen size kalmış. Şarj ederseniz aracınızı elektrikli bir araç gibi kullanabilirsiniz, aksi halde aracınız içten yanmalı motoru ile yol alacaktır. Tablodaki verilerde aracın sadece elektrikle çalıştığı varsayılmıştır. Araç hibrit olarak kullanıldığında menzil , maksimum hız ve 0-100 hızlanma değeri farklılık göstermektedir. Plug-In Prius, Mart 2012'de piyasaya sürülmüş olacak ancak ülkemize gelişi konusunda net bir bilgi yok...





Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn, Citroën C-ZERO

İsimleri farklı olsa da bu üç araç, firmaların elektrikli araç konusundaki ortak çalışmalarının bir ürünü… Teknik özellikleri de tamamen örtüşen araçların iç tasarımında firmalara özgü farklılıklar bulunuyor. Araçlar, Avrupa'da müşterilerin beğenisine çoktan sunuldu bile. Mitsubishi tarafından 2009 yılında piyasaya sürülen i-MiEV’in  Türkiye’ye getirilmesi ise tamamen talebe bağlı... Peugeot ve Citroën firmaları tarafından Avrupa’da 2010 yılı içerisinde satışa sunulan bu aracın Türkiye’ye ne zaman geleceği konusunda net bir bilgi yer almıyor.




Teknik Veriler

Araçların teknik özelliklerini bir arada görmeniz için aşağıdaki tabloyu hazırladım. Büyütmek için lütfen üzerine tıklayınız.
Elektrikli arabaların teknik özellikleri
Diğer araç modellerinden satışa hazır ya da geliştirme aşamasında olanlardan bazıları: 
Renault Fluence Z.E, TWIZY, ZOE, Kangoo Z.E., Tesla Model S, MINI E., Ford Focus, Fiat Doblo, Fiat 500...

Son olarak bunları da sizlerle paylaşmak istiyorum, İstanbul - Autoshow 2010'daki elektrikli araçların   kendi çektiğim fotoğrafları.

Toyota Plug-In Prius

Toyota Plug-In Prius

Renault ZOE

Renault şarj alternatifleri

MINI E.

Fiat Doblo EV

Citroën C-ZERO




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder